Integrated Schools in Northern Ireland– Moving out of Social Division – Belfast 12-18 mai 2013

Diseminare curs
Integrated Schools in Northern Ireland– Moving out of Social Division –
Belfast 12-18 mai 2013
 
                  Datorită sprijinului financiar primit în cadrul Programului de Învățate pe Parcursul Întregii vieți (www.llp-ro.ro ) și prin Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale   (www.anpcdefp.ro ) prin Programul Sectorial Comenius – Mobilități individuale am participat în perioada 12-18 mai 2013 la Belfast, în Irlanda de Nord, la cursul de formare Integrated Schools in Northern Ireland– Moving out of Social Division, organizat de Forum fur Eltern  und Schule din Germania.
M-am bucurat de această experiență alături de 10 persoane din Germania (7 profesori și 3 asistenți sociali), un profesor din Finlanda și colega mea Mihaela Mustea.
                    Coordonatoarea din Irlanda de Nord a fost Paula McIlwaine, Professional Development Officer, la NICIE (Northern Ireland Council for Integrated Education). Această  organizație a lansat conceptul de educație integrată în anii 80, în plină perioadă a conflictelor sângeroase dintre catolici și protestanți. Scopul ei a fost  înființarea unor școli în care să învețe copii catolici și protestanți, dar și copii aparținând altor religii.
Prima întâlnire, neoficială, a avut loc într-o sală a hotelului în care am fost cazați și a presupus o scurtă prezentare și înmânarea programului și a unei hărți cu obiective importante din Belfast.

1

                      Ziua de 12 mai a început, cum era și firesc, cu o prezentare oficială (numele, prenumele și semnificația acestora) a  organizatoarei și a celor 13 participanți, precum și  cu o introducere în ceea ce presupune conceptul de educație integrată, activitate desfășurată la sediul NICIE. În după-amiaza aceleiași zile am participat la un tur al Belfastului de Vest, în care Dee Morgan ne-a vorbit despre conflictele dintre catolici și protestanți și ne-a prezentat pereții desenați și istoriile acestora. Discuțiile de la finalul zilei au scos la iveală emoțiile trăite de noi toți în fața acestor povești de viață trăite în mare parte de cea care ni le-a prezentat.
 
2 3 4 5 6 7 8
                           A doua zi din program ne-a reunit din nou la sediul NICIE unde am cunoscut-o pe Fionnuala OConnor, analist politic care ne-a prezentat, într-o manieră proprie, conflictele dintre catolici și protestanți, ea însăși fiind catolică măritată cu un protestant.

9 10

               A urmat o discuție despre diversitate și egalitate în Irlanda de Nord, discuție inițiată de autorul și jurnalistul Tim Brannigan. Dialogul cu acest jurnalist ne-a făcut pe toți să-i cumpărăm cartea în care își dezvăluie povestea de viață (Where are you really from?, Blackstaff Press, Belfast, 2010 ).

12 11

               Ziua a continuat cu o experiență interactivă în practica anti-bias. La discuțiile din finalul zilei am avut cu toții lucruri interesante de remarcat, legate atât de informațiile primite, cât și de persoanele cunoscute.

13 14

                  Următoarele trei zile au fost rezervate, în special, vizitelor în școli (școli primare sau colegii): Oakgrove – Integrated primary school, Oakgrove – Integrated College,  Newcastle – Integrated primary school, Shimna Integrated College, Parkhall Integrated College. În locurile vizitate am apreciat căldura oamenilor, bucuria cu care ne-au împărtășit din experiența lor, activitățile care au, într-adevăr, în centru lor copiii, promovarea tuturor elevilor, aprecierile simple care îi încurajează pe copii, dotările din școli (laptop-uri, table inteligente, videoproiectoare, ateliere în care pun în practică informațiile teoretice). Am remarcat, de asemenea, lejeritatea cu care elevii din colegii își prezentau activitatea, profesorii, dar și faptul că nimeni nu se lăuda cu rezultatele obținute. Ceea ce ni s-a părut interesant a fost și faptul că, în unele școli profesorul era ajutat de un asistent, iar în multe din activitățile copiilor sunt implicați părinții, dar alți parteneri sociali sau locali.

Oakgrove
Integrated Primary School
& Nursery

 15 21 20 19 18 17 16

Oakgrove Integrated College
Derry

22 23 24 25

Shimna Integrated College, Newcastle

26 27

Lecție de irlandeză & lecție de bucătărie
Shimna Integrated College, Newcastle

28

Ateliere & laboratoare
Shimna Integrated College, Newcastle

29 30

               Penultima zi din program ne-a reunit din nou la sediul NICIE unde am participat la o activitate foarte interesantă, în care, cu ajutorul unor instrumente specifice de percuție Joe Loughlin ne-a arătat o altă modalitate de a aduce laolaltă persoane diferite prin vârstă, religie, concepții de viață. Drumming Circle  ne-a dat posibilitatea să ne armonizăm cu ceilalți colegi și să ne manifestăm bucuria prim ritm și sunete.

31 32

                   Un alt aspect ce merită menționat este legat de locurile deosebite pe care le-am văzut în timpul mini-excursiilor spre școlile vizitate ( Derry, Newcastle, North Coast, Giant’s  Causewey). Astfel, am avut posibilitatea să cunoaștem povești ale locurilor spuse chiar de către șoferii autocarului sau să gustăm din bucatele tradiționale.

33

Atmosferă specifică Irlandei de Nord, Belfast

34 36 35

Muzeul Ulster, Belfast

37 39 38

Universitatea din Belfast (QUB)

40 41

Grădina Botanică din Belfast

42 43

                În ultima zi, deși programul a fost foarte încărcat, am avut răgazul să ne bucurăm de peisajele specifice Irlandei, dar și să formulăm câteva aprecieri asupra activității din întreaga săptămână. Am remarcat, încă o dată, profesionalismul, răbdarea și deschiderea coordonatoarei noastre, programul deosebit care ne-a dat posibilitatea să cunoaștem Belfastul din mai multe puncte de vedere, oportunitatea de a discuta cu ceilalți participanți despre diferite aspecte întâlnite în școlile vizitate.

Giganții din Causeway, Coasta de Nord

 44 45

46

                  Îmi doresc ca materialele adunate să reprezinte un punct de plecare în activitățile viitoare ce vizează integrarea în sistemul românesc de învățământ a tuturor elevilor și sper să-mi ofere posibilitatea colaborării în diverse proiecte cu profesorii pe care i-am cunoscut.
 
                                           Prof. Cristina Asimionesei, Școala Gimnazială nr.3, Suceava
Acest articol a fost publicat în Comisia dirigintilor, Evenimente culturale, Proiecte educative și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s